Niniejsza publikacja przedstawia plan pracy o charakterze kompensacyjno-stymulacyjnym dla dzieci 6-letnich w odniesieniu do rozwijania percepcji wzrokowej.
PLAN PRACY O CHARAKTERZE KOMPENSACYJNO – STYMULACYJNYM DLA DZIECI 6 – LETNICH, W ODNIESIENIU DO PERCEPCJI WZROKOWEJ Grupa trudności:fragmentaryczne zaburzenia funkcji poznawczych Charakterystyczne objawy:
- Słaba spostrzegawczość , dziecko patrzy i nie widzi.
- Opis oglądanej ilustracji ubogi , na skutek spostrzegania małej liczby szczegółów , co utrudnia zrozumienie treści obrazka.
- Rysunki i układanki wg wzorów geometrycznych niedokładne , często zmienione położenie poszczególnych elementów ( przyczyną mogą być zaburzenia lateralizacji).
- Spostrzeżenia wzrokowe źle lub słabo zapamiętywane , stąd utrudniona jest orientacja w nowym otoczeniu , przegrywanie w grach stolikowy( loteryjki ,Chińczyk )
Wskazania ,przykładowe zajęcia Kierować spostrzeżeniami wzrokowymi dziecka , zwracać uwagę na różne szczegóły w otoczeniu. Zachęcać do : rysowania , układania , konstruowania wg wzoru. Ćw. w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych układów wśród innych podobnych : odnajdywanie różnic między obrazkami , przedmiotami. Odwzorowywanie graficznych układów , kształtów geometrycznych. Metody badania percepcji wzrokowej:obserwacja, wywiad , analiza rysunków , testy, zestaw figur geometrycznych H.Spionek PAŹDZIERNIK
- Odwzorowanie figur geometrycznych , rysowanie po śladach . Różnicowanie pod względem kształtu , koloru , wielkości.
- Ćw. według E.Waszkiewicz :”Obserwuję , mówię i rysuję”.
- Składanie pociętych na części obrazków wg wzoru i bez wzoru , pociętych pocztówek – początkowo 3 części , później więcej ( przykładowe ćw.: str.121, „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole” , J.Czajkowska , K.Herda).
- Rozpoznawanie figur geometrycznych , rysowanie wg wzoru.
- „Zwierzęta”- gra dydaktyczna : składanie obrazków ze zwierzętami , z 3 części
- Tablica VII , ćw. 13 wg E.Waszkiewicz :”Stymulacja psychomotoryczna rozwoju dzieci 6-8 letnich”, str.114.
- Wyodrębnianie różnic między obrazkami , str. 122:”Zajęcia korekcyjne” , J.Czajkowska , K.Herda.
LISTOPAD
- Loteryjka z figurami ( domino).
- Gra edukacyjna : „Chicco – Logic”.
- Zabawa w zwierciadło.
- „Co się zmieniło?”- zabawa dydaktyczna : zmiana położenia przedmiotów.
- „Pary”- dobieranie par zgrupowanych przedmiotów ( np. kubek i filiżanka) , a także gra dydaktyczna :”Pary”.
- Odtwarzanie z pamięci układów obrazków , przedmiotów , figur geometrycznych.
- „Ułóż po kolei” – układanie obrazków w kolejności , w jakiej były pokazywane.
- „Czym się różnią?”- dostrzeganie różnic między obrazkami : komputerowa gra edukacyjna :”Kolory i kształty”.
GRUDZIEŃ Odtwarzanie wzorów wg obrazka ( np. za pomocą patyczków , części figur).
- Układanie puzzli składających się z niewielu elementów (później większa ilość).
- Klkowanie – koordynacja wzrokowo – ruchowa. Ćw. 39 , Tablica X , str. 117 :”Stymulacja...”, E.Waszkiewicz.
- Wskazywanie obrazków wg instrukcji słownych.
- Układanie szeregów złożonych z kilku , później większej ilości elementów.
- „Uzupełnij”- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach , obrazkach.
- „Jaka to figura?”- składanie z części figur wg wzoru.
- „Takie same”- klasyfikowanie zgromadzonych przedmiotów wg okreslonych cech (np. samochody , lalki , sztućce, przybory do mycia, itp.).
- „Kolory i kształty”- komputerowa gra edukacyjna. Kolorowanie rysunków.
STYCZEŃ
- Rozpoznawanie obrazków ( przedmiotów) opisanych słowami
- ”Co do czego pasuje?”- przyporządkowywanie , wg „Obserwuję , mówię...”E.Waszkiewicz.
- Nazywanie czynności , praca z ilustracjami z „Minimum logopedycznego” ( wkładka).
- ”Narysuj to , co pokazałam” – graficzne odtworzenie krótko eksponowanej figury.
- „Duże i małe”- tworzenie par liter: wielkie i małe , drukowane i pisane.
- „Szewczyk”- odnajdywanie właścicieli par butów zdjętych przez kolegów z grupy.
- „Obrazki”- omawianie ilustracji , dostrzeganie jak największej ilości elementów ( zadawanie dziecku pytań).
LUTY
- Wyszukiwanie różnic między obrazkami.
- Układanie figur z patyczków ( ćw. nr 7 , str. 123 „Zajęcia korekcyjno...”, J.Czajkowska).
- „Kto zmienił miejsce?”- zabawa dydaktyczna.
- „Puzzle”- układanie puzzli złożonych z większej ilości elementów.
- „Chicco – Logic”- gra edukacyjna.
- „Kolory i kształty”- komputerowa gra edukacyjna , dostrzeganie różnic między obrazkami.
MARZEC
- Układanie pociętych obrazków ( ćw. nr 2 , str. 12 , „Zajęcia korekcyjno...”, J.Czajkowska ) ; obrazki z części :”Wiosna” , itp.
- Wykrywanie podobieństw i różnic :”Obserwuję , mówię i rysuję”.
- Porządkowanie historyjek obrazkowych – edukacyjna gra dydaktyczna.
- „Komputerowe gierki”- edukacyjna gra dydaktyczna.
- „Sylabowe pary”- wyszukiwanie takich samych sylab , zapisanych na karcie.
- „Wyrazy”- dobieranie wyrazów o podobnej budowie , różniących się jedną literą (np. lis – las , Ela – Ala , itp.).
- „Sylaby”- łączenie sylab w wyrazy.
- „Jakiej litery brakuje?”- odczytywanie przez dzieci wyrazów , dostrzeganie i wyszukiwanie brakujących liter ( np. l . to – „a” ; m . ma – „a”).
KWIECIEŃ
- Zabawy ćwiczące spostrzegawczość :”Poznaj po dotyku” , „Co się zmieniło”, „Buty” ,itp.
- Rysowanie kompozycji wg wzoru.
- „Puzzle”- układanie puzzli o zwiększonej ilości elementów.
- „Klik uczy czytać”- zadania z edukacyjnej gry komputerowej , typu : „ Połącz ze sobą takie same litery” , „Znajdź brakujące litery”, itp.
- „Takie same wyrazy”- układanie z liter alfabetu ruchomego zaprezentowanych dziecku wyrazów ( dziecko układa wg wzoru).
- „Kompozycje”- tworzenie kompozycji wg wzoru z edukacyjnej układanki złożonej z plastikowych elementów.
- „Układamy”- układanie wzorów wg określonego rytmu : proponowanie dziecku kolejnych zadań , ze zwiększającą się ilością elementów.
MAJ
- ”Klik uczy czytać”- zadania z edukacyjnej gry komputerowej.
- Układanie domina obrazkowo – wyrazowego.
- Układanie historyjek obrazkowych wg kolejności zdarzeń.
- „Takie same wyrazy”- wyszukiwanie zapisanych na kartonikach par wyrazów , zagubionych pośród innych ( o podobnym brzmieniu).
- Puzzle – układanki o zwiększonej liczbie elementów.
- „Sylaby”- łączenie sylab w wyrazy ( gra dydaktyczna).
- „Co się zmieniło?”- dostrzeganie zmian w układach obrazków.
Literatura:
- Elżbieta Waszkiewicz : „Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich” „Obserwuję , mówię i rysuję”
- J.Czajkowska , K.Herda : „Z korekcyjno – kompensacyjne w s
mgr Małgorzata Bebel |